tisdag 10 juni 2008

Nyheter

Ibland är morgontidningen jätteintressant att läsa, men ibland orkar man bara inte med alla seriösa nyheter. Då är det tur att det skrivs om smarta blondiner.

En blondin kommer in på ett bankkontor i Stockholms city och ber om att få ett lån. Hon säger att hon ska till Europa i affärer i två veckor och behöver låna 5000 kronor.
Banktjänstemännen säger att även om beloppet är lågt så kräver banken säkerhet för lånet. Blondinen verkade beredd på detta och lämnar nycklarna till en ny Rolls Royce som står parkerad på gatan utanför banken. Det fungerar bra, banken accepterar bilen som säkerhet för lånet.
Banktjänstemännen och de andra på banken får sig ett gott skratt åt blondinen som använder en bil för uppskattningsvis 1,8 miljoner som säkerhet för ett lån på 5000 kronor. Han kör sedan ner Rolls Roycen i bankens garage och parkerar den där.
Två veckor senare kommer blondinen igen, betalar tillbaka 5000 plus ränta 31:50. Banktjänstemännen säger till blondinen:
- Vi är mycket glada att ni ville låna hos oss, men vi är en smula förbryllade. Med en sådan bil måste ni ju vara mycket förmögen och det får oss att undra varför ni behövde låna 5000 kronor?
Blondinen svarar:
- Var annars i Stockholm kan jag parkera en dyr bil tryggt två veckor för bara 31:50?

Blondin nummer två blir stoppad av en polis:
- Ni körde för fort!
- Oh, jag förstår.
- Kan jag få se på körkortet?
- Jag skulle gärna ge er det, men jag har inget.
- Har ni inget?
- Jag har förlorat det fyra gånger, för att ha kört onykter.
- Kan jag istället få se regestreringsbeviset?
- Tyvärr inte.
- Varför inte?
- Jag har stulit bilen.
- Stulit den?
- Ja, och jag har dödat ägaren och styckat honom i bitar. Delarna av honom ligger i plastpåsar i bagageutrymmet ifall ni vill kolla.
Polisen tittar på kvinnan, backar långsamt därifrån och ringer förstärkning. Inom några minuter kommer ytterligare fem polisbilar, och ett polisbefäl närmar sig med dragen pistol.
- Kan ni gå ut ur bilen?
- Är det något problem?
- Min kollega har sagt att ni har stulit den här bilen och mördat ägaren.
- Mördat ägaren?
- Ja, kan ni vara snäll att öppna bakluckan?
Kvinnan öppnar luckan, men där finns inget lik. Polisen börjar bli fundersam.
- Är det här er bil?
- Naturligtvis, här är regestreringsbeviset.
Polisen är alldeles tyst en stund och fortsätter sedan:
- Min kollega säger också att ni inte har något körkort.
Kvinnan gräver i handväskan, tar upp sin plånbok och räcker över körkortet. Polisen börjar bli desperat:
- Jag måste medge att jag är konfunderad. Min kollega har berättat att ni inte har något korkört, inget regestreringsbevis, att ni stulit bilen och mördat ägaren!
- Jaha, och snart påstår han väl att jag körde för fort också.

Inga kommentarer: